FELTALÁLÓK  

Asbóth Oszkár
Bay Zoltán
Bánki Donát
Bláthy Ottó Titusz
Bródy Imre
Csonka János
Déri Miksa
Eötvös Loránd
Fonó Albert
Gábor Dénes
Galamb József
Ganz Ábrahám
Heller László
I
rinyi János
Jedlik Ányos
Jendrassik György
Kandó Kálmán
Kármán Tódor
Kruspér István
Kühne Ede
Mechwart András
Mihály Dénes
Neumann János
Pattantyús Ábrahám G.
Puskás Tivadar
Richter Gedeon
Rybár István
Szent-Györgyi Albert
Szilárd Leó
Tihanyi Kálmán
Winkler Lajos
Zemplén Géza
Zipernowsky Károly


Sir Isaac Newton
Nikola Tesla

 


GALAMB JÓZSEF
(1881 - 1955)

Makón született, tanulmányait Budapesten végezte, a mai Bánki Donát Mûszaki Fõiskola jogelõdjénél. Gépészmérnöki diplomája megszerzése után rövid ideig a diósgyõri Vasgyárban dolgozott mûszaki rajzolóként, majd a Magyar Automobil Rt.-nél, ahol egy németországi tanulmányutat nyert. 1903-ban több német városban járt, mindenütt szakmunkásként dolgozott. Ekkor hallott az 1904-es amerikai autó világkiállításról, ezért megtakarított pénzén októberben hajón elutazott Amerikába. A Westinghouse Mûveknél szerszámkészítõként helyezkedett el.

Az akkor alig kétéves Ford Motor Company kötelékébe 1905 decemberében került, mint tervezõ. Az N-modell hûtõrendszerének áttervezése után a gyár fõkonstruktõre lett, s a híres T-modell sok fontos alkatrészét õ tervezte. 1915-tõl a Fordson-traktor tervein dolgozott. 1921-ben ösztöndíjat alapított olyan makói, szegény sorsú diákoknak, akik felsõ ipari iskolában kívántak tanulni. Az elsõ világháború alatt hadigépek szerkesztésével foglalkozott, pl. tengeralattjáró-keresõvel. Több alkalommal ellátogatott Magyarországra, s elõadásokat tartott a Magyar Mérnök és Építész Egyletben. A második világháború idején Ford ötletére hathengeres kiskocsit tervezett, amely 1942-ben készült el. Orvosai tanácsára 1944-ben visszavonult az aktív munkától.

T modell 1912-ből (A FORD mai makettje)