| 
	
	Asbóth OszkárBay Zoltán
 Bánki Donát
 Bláthy Ottó Titusz
 Bródy Imre
 Csonka János
 Déri Miksa
 Eötvös Loránd
 Fonó Albert
 Gábor Dénes
 Galamb József
 Ganz Ábrahám
 Heller László
 Irinyi János
 Jedlik Ányos
 Jendrassik György
 Kandó Kálmán
 Kármán Tódor
 Kruspér István
 Kühne Ede
 Mechwart András
 Mihály Dénes
 Neumann János
 Pattantyús Ábrahám G.
 Puskás Tivadar
 Richter Gedeon
 Rybár István
 Szent-Györgyi Albert
 Szilárd Leó
 Tihanyi Kálmán
 Winkler Lajos
 Zemplén Géza
 Zipernowsky Károly
 
 Sir Isaac Newton
 Nikola Tesla
 |  
	ASBÓTH OSZKÁR (1891-1960)  1891. 
	március 31-én született Pankotán. Iskolába Aradra járt. Különösen az első 
	világháború idején foglalkozott sokat a helikopter gondolatával, amikor a 
	tüzérfigyelésre használt, hidrogénnel történt sárkányballonok működése egyre 
	nehezebbé vált. Ekkor a magyar Petróczy István és Kármán Tódor, később pedig 
	ő is csatlakozva hozzájuk, együtt foglalkoztak a benzinmotorral hajtott, 
	kötött helikopter szerkesztésével. E szerkezet stabilitását azonban nem 
	sikerült megoldaniuk. Asbóth Oszkár nem elégedett meg a kötött helikopter 
	nyújtotta eredményekkel, és több mint tíz évnyi kísérletezés után 
	elkészítette 120 lóerős helikopterét, ami kilenchengeres motorjával helyből, 
	merőlegesen fel tudott emelkedni. Az AH-1 nevet viselő jármű 1928. 
	szeptember 9-én emelkedett a magasba. A kísérlet remekül sikerült, s még 
	számos eredményes repülést tudtak bonyolítani a géppel. Asbóth munkatársai: 
	Hosszú István pilóta 87, Víg Mihály művezető 95 alkalommal emelkedett a 
	magasba. Az összesen 192 kísérleti repülés alatt Asbóth négy 
	helikoptertípusa 29 órát töltött a levegőben. A legnagyobb magasság 30-50m 
	volt csak azért, mert a kényszerleszállás lehetősége még nem volt megoldva. 
 Az első helikopter
 
 A gimnáziumi évek alatt sokat olvasta Verne: Hódító Robur c. könyvét, 
	melynek hatására Ő is gondolkozni kezdett egy repülő szerkezet megépítésén. 
	Iskolatársa és barátja Heller Gyula volt ebben nagy segítségre. A fáskamrát 
	ki is nevezték kísérleti laboratóriumnak, és készítettek egy légcsavart, 
	majd egy modellt építettek, amit gumimotorral felszerelve próbáltak 
	felrepíteni. A gép az udvaron tett kísérlet során a fiúk magasra tartott 
	kezéből elengedve siklórepüléssel jó darabig szállt, majd az orrára billenve 
	földet ért. A diákévek teltek, de Oszkár sem a kísérletezést, sem a 
	modellezést nem hagyta abba. Sokat és szépen rajzolt, festőművésznek 
	készült, na és repülőgép-vezetőnek. Amikor apja a terveiről kérdezte, nagy 
	természetességgel felelte, hogy megépíti az álmodott gépet.
 
  Apja 
	helyeselte fia szándékát. Miután a diákévek elmúltak, mérnöknek készült, de 
	korábbi tervéről akkor sem mondott le. Az automobil akkor már nem számított 
	újdonságnak, a katonatisztek, orvosok többsége rendelkezett is vele. Egyre 
	többet lehetett hallani a Wright testvérek rekordjairól is, akik 1904 
	augusztusában már ketten is repültek egy gépen, és egy évvel később 38 perc 
	alatt 39 km-t tettek meg. Igen, de az amerikaiaknak van pénzük, ő pedig 
	hiába kért támogatást az éjszakánként százezreket elkártyázó földesuraktól, 
	csak nevettek rajta, mikor repülőgép-kísérleteiről hallottak. Ám az egyik 
	kárpitos mester, aki örökséghez jutott, tudott neki némi pénzt adni, és 
	felajánlotta műhelye berendezését is. Asbóth Oszkár pedig légcsavarokat, fém 
	alkatrészeket és huzalokat rendelt Párizsból, és hozzálátott a munkához. 
	Sokan figyelték kísérletét, voltak kik tiltakoztak az őrült terv ellen. 
 
  Amikor 
	elkészült a gép, nagy izgalommal készült a kipróbálására. Az első utas egy 
	homokzsák volt, de később már maga Asbóth is beült a gépbe, ami néhány perc 
	erejéig valóban repült. Egy békés délutánon, amikor épp otthon olvasgatott, Heller Gyula gyerekkori 
	barátja kopogtatott idegesen ajtaján.
 - Gyere gyorsan! Nézd mi történt!
 Rohantak is gyorsan a repülőtérre, ahol a kis gép összetörve hevert a 
	gyepen.
 - Mi történt? - kérdezte rémülten Oszkár.
 Hamarosan megtudta. A bérelt hangárt, és a hozzá tartozó területet a város 
	vezetősége - véletlenül vagy szándékosan - másnak adta bérbe, s Őt 
	elfelejtették (?) erről értesíteni. Az új bérlő kiüríttette a hangárt, 
	hosszú évek kemény munkáját semmisítve meg ezzel.
 
 Sok-sok évvel később, amikor már elkészült az igazi helikopter, és Asbóth 
	Oszkár mögött küzdelmes, ám sikeres élet állott, könyvet írt munkájáról Az 
	első helikopter címmel. Ebben így írta le e gyászos aradi esetet: "...egy 
	világ omlott össze...a sok munka, verejtékes fáradozás, íme...aprófa ... 
	sírva fakadtam...kis gépem roncsára borultam és zokogtam."
 
 sulinet.hu
 |